الندوة الدولية حول مسألة اللغة و الثقافة والدين من المنظور الثقافي التعددي
ما من شك في كون العولمة قد أحدثت تغييرات جمة في أشكال ومضامين وكذا وظائف الممارسات والخطابات الثقافية في مختلف أوجهها، وبالموازاة مع ذلك ازداد زخم التلاقي الحضاري والتصادمات بين مختلف الحضارات وما واكبهما من سيل من الخطابات والخطابات المضادة والسرديات.
عرف الإنتاج الفقهي المالكي ثراء وتنوعا استوعب أضربا من التصنيف عنيت بالاستدلال لأقوال المذهب، وجمع مسائله، إضافة إلى إيلاء عناية خاصة بالفقه العملي الذي أبرزه فقهاء المالكية في كتب النوازل، والفتاوى، والوثائق، وأقضية الحكام.
أضحت الحاجة ملحة إذن لمقاربات متعددة الأوجه، مختلفة المشارب، ومتشبعة بحقول معرفية ذات الصلة، قصد دراسة ومساءلة الخطابات التقليدية المهيمنة وبخاصة تلك التي تسعى إلى احتواء أو تهميش الاختلاف والنيل من التنوع الثقافي، بل وإقصاء بعض الثقافات كلياً.
تتغيى الندوة تسليط الضوء على الأعمال النظرية والتحليلية وكذا الإنتاجات الثقافية ذات التوجه النقدي في تعاملها مع اللغة والثقافة والدين، وبخاصة الأعمال التي تنطلق من منظور متعدد الزوايا الثقافية أو تعتمد مقاربات تؤمن بالتكامل بين الحقول المعرفية من أجل فهم أفضل للعلائق المتعددة المستويات والبالغة التعقيد التي تربط ما بين المكونات الثقافية السالفة الذكر ألا وهي اللغة والثقافة والدين.
تتوخى
الندوة مناقشة المحاور العامة الآتية، إلا أنه يمكن التطرق لمواضيع أخرى ذات صلة.
• الإعلام و الدين
والأدب.
• الدين في مختلف
تمثلاته.
• اللغة و الهوية
والثقافة.
• الدين
والتعددية
الثقافية والهوية.
• حوار
الحضارات.
• مكانة اللغات
الأجنبية في مناهج الدراسات الإسلامية.
• التنوع الثقافي
و
تخطيط مناهج اللغات الأجنبية.
• الإصلاح
الديني.
• رهاب الإسلام و
سبل
مقاومة إقصاءاته.
• العولمة: تكريس
التنوع و الغنى الثقافي أم فرض للنمطية و تبرير الهيمنة؟
Contexte de la conférence |
Contexte de la conférence |
|
Il ne fait aucun doute que la mondialisation a provoqué de considérables changements au niveau des structures /textures des sociétés et cultures, des discours et leurs dynamiques polémiques et/ou apologétiques, ainsi que des pratiques culturelles. En outre, les rencontres et confrontations entre diverses cultures et sociétés se sont multipliées conduisant à des changements significatifs dans la nature, la structure, et la portée des récits qui les sous-entendent ou les soumettent aux questionnements. D’où la nécessité d’approches multidimensionnelles et multiculturelles pour revisiter et reconsidérer les discours conventionnels ou émergents d’assimilation ou d’absorption qui sapent la diversité dans son sens le plus large. Aussi le colloque se propose – t-il de mettre en relief les écrits d’ordre théorique, analytique, et fictif portant un regard critique aux questions de langues, cultures, littératures, et religions d’un point de vue pluridisciplinaire et/ou d’une sensibilité multi culturelle. Le but étant de mieux cerner et comprendre les liens multiples, fort complexes, et multi dimensionnels qui unissent et dissocient souvent les trois éléments clés de la relation triadique qu’est la langue/culture/et religion. AXES DU COLLOQUE : •
Médias,
religion, et littérature(s) |
That globalization has caused great changes in the texture of cultures, discourses and cultural practices is not open to doubt. Besides, cultural encounters, shocks, and clashes have increased, and so have their accompanying discourses and narratives. The need for multi-perspective and multicultural approaches has become imperative to reconsider conventional discourses of assimilation or absorption of differences which undermine diversity. The conference aims to highlight theoretical, analytical, and fictional writings that take a critical look at language, religion, literature, and culture, at large from, a pluri-disciplinary and/or multicultural perspective for a better understanding of the multiple, multi-faceted, and highly complex relations between the three pivotal components of the triad, language, culture, and religion. Focal interest areas include (but are not limited to) the following topics: •
Media, religion and literature
|
Organizing Committee
Comité d’organisation
French language teachers: | English language teachers: | |
Amal Sfaira (coordinator) | Hssein Khtou (coordinator) | |
Bouchra Chakir | Nadia Halim | |
Jamal El Qasri | Samira Nair | |
Abderrahman Gharioua |
Students:
Ahmed Boughanbou
Siham Elhima
Khadija
Jalili
Mohamed
Ahdar
Youssef El berrichi
Chaimae Amrani Nejjar
Ihssane Saidi
Abeljabbar ELansari
Wednesday April 19, 2017
Thursday April 20, 2017
Session 1A: New Prospects in Teaching English and the Cultivation of Critical Thinking in Islamic Studies Programs
– Teaching English to Students of Quranic Studies: Challenges and Opportunities ” Erguig Reddad “
– Teaching EFL in Multicultural Classrooms ” Halim Nadia “
Session 2: Gender, National, and Religious Issues in Translation
– Revisiting Gender in the translations of the Qur’an ” Pauline Finn “.
– Translating Sufi Wor(l)ds: Meaning-Making Issues and Challenges ” KOUR Azize “.
– Issues in the Translation of Islamic Concepts to Non-Muslims ” Saqi Khalid “.
– Ibn Rušd(Averroes) on Koranic Metaphor ” Ben Ahmed Fouad “.
Session 3: Social Dynamics, Cultural and Linguistic Praxis
– Tayamin: Amazigh women Readjusting Dua to Face Adversities ” Eddakhch Malika “.
– Invitations in Moroccan Arabic: Sociopragmatic Perceptions and Strategies ” Latif Hicham “.
– The Mother-in-law/ Daughter-in-law Relationship in Moroccan Culture ” Derdar Mohammed “.
– Discourse Modality and Power in Moroccan Islamic Education Classes ” Bzioui Abdelhak “.
Session 4A: Individual, Society, and the World: Self-perceptions, Symbolic Representations, and Narrative Resistance
Session 5: Literature and Media: (Re)-representations, (Mis)-representations and Correctives
– The Politics of Fear: How the Vilification of a People Serves Mind Control. ” Belamghari Mohamed “.
– Reading the Political Unconscious in Tristes Tropiques by Claude Lévi-Strauss ” Nair Samira “.
– Islam in Western media: Distortions leading to Islamophobia ” Benzehaf Bouchaib “.
Session 6B: Individual, Society, and the World: Self-perceptions, Symbolic Representations, and Narrative Resistance
– The Reception of Sufism in the West ” ACIM Rachid “.
Session 7B: New Prospects in Teaching English and the Cultivation of Critical Thinking in Islamic Studies Programs
– Reflections on the digitally wise teacher. ” Belfakir Latifa “.
Session 8: Intercultural and Interfaith Dialogue: Identity Negotiation and Dialogue Promotion
– Identity Politics and Prospects of Intercultural Dialogue “ Azhar Adil “.
– A Collaborative Approach Towards Interfaith Dialogue ” Ben Filali Ismail “.
– La place de la culture dans l’enseignement-apprentissage d’une langue étrangère “ Amal BOUCHELTA “
– La compétence interculturelle et enseignement du FLE au Maroc ” My. MohamedTARNAOUI “
– Langue française et Islam : entre représentations et réalité ” Chafika FEMMAM & Khadidja GHEMRI “
– Mémoire religieuse et identité(s) culturelle(s)dans la poésie d’al-Ḥarrāq ” Ahmed KHARRAZ “
– Représentation du musulman dans la littérature française ” Mokhtar BELARBI “
– Quand le fanatisme religieux et la pauvreté détruisent l’homme “ Abdelaziz AMRAOUI “
– La Communauté musulmane dans le viseur de la mondialisation ” Chokri MIMOUNI “.
– La religion en France : De la dévotion à la laïcité ” Samir TIYAL “.
– Lectures piégées et enjeux du dialogue ” Bouchra CHAKIR “.
– Les stratégies d’influence du discours politique à tendance islamiste au Maroc ” Abdelali HEBBAJ “.
– Le désamorçage du discours islamophobe ” Mouad ADHAM “.
– Des intellectuels et du dialogue culturel ” Jaouad SERGHINI “.
– Sur quelques aspects de l’intercultureldans le texte coranique. ” Mouhcine SAIDI AMRAOUI “
– Le texte sacré et les enjeux pluridisciplinaires de la traduction ” NaoufalEL BAKALI “